Позакласна робота

Математична естафета для учнів 7 класу.

Мета: розвивати пізнавальну, творчу та розумову активність учнів, пам'ять, уважність, уміння аналізувати та логічно мислити; виховувати активність, упевненість у власних силах; взаємоповагу, культуру поведінки; сприяти гармонійному розвитку особистості учнів.
Обладнання: переносна дошка, зображення сіток кросвордів, ребусів, аркуші паперу, фломастери, мяч, палиця, віршований текст, музичний супровід.
Хід заходу
Вступ
Ведучі:
-       Добрий день, поважне журі, шановні учасники естафети та вболівальники!
-       Сьогодні ми проведемо гру «Математична естафета».
-       Змагання складатимуться з п’яти різноманітних естафет. Сподіваємося, що вам дуже сподобається гра.
-       У грі беруть участь команди 7 класу, у кожній команді по 6 учнів. У запропонованих естафетах команди продемонструють свій розум та спритність, кмітливість та фантазію. Уміння швидко знаходити вихід із проблемної ситуації.
-       За ходом гри спостерігатиме журі. Яке оцінюватиме кожний етап змагання. Переможе команда, яка після всіх випробувань набере найбільшу кількість балів.
-       Шановні вболівальники, ви також будете брати участь у конкурсах, підтримувати учасників змагання. Нагадуємо, що не можна викрикувати, підказувати з місця, некоректно поводитися протягом проведення конкурсів.
-       Запрошуємо учасників нашої естафети. (виходять команди, представляють назву і девіз команди)
-       Перевіримо, чи готові вони до естафети. Я по черзі учасникам кожної команди задаватиму питання, за правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Бліц – турнір
1.                          Знаки, за допомогою яких записують числа. (Цифри)
2.                          Частина прямої, яку ще називають пів прямою. (Промінь)
3.                          Многокутник з найменшим числом сторін. (Трикутник)
4.                          Одиниці вимірювання кутів. (Градуси)
5.                          Результат дії додавання. (Сума)
6.                          Як називається  добуток довжини на ширину прямокутника? (Площа)
7.                          Якщо о 12 год дня іде дощ, то чи можна сподіватися, що через 36 годин  
              буде сонячна погода? (Ні, буде ніч)
8.                          У кімнаті знаходяться дві матері, дві дочки, одна бабуся й одна онучка.
              Скільки чоловік знаходиться у кімнаті? (Жодного, всі жінки)
9.                          Найдовша хорда.   (Діаметр)
10.                     Рівність двох відношень.   (Пропорція)
11.                     Абсолютна величина числа.   (Модуль)
12.                     Сота частина числа.       (Відсоток)
                              Перша естафета – «Веселий кросворд»
-       За моїм сигналом гравці по черзі підбігають до кросвордів, вписують по одному відгаданому слову і повертаються на місце. Після того, як усі слова будуть розгадані, члени команд формулюють означення відгаданих математичних термінів. За кожне відгадане слово команда одержує 1 бал, за формулювання означення – 2 бали. Команда, яка першою розгадає кросворд, додатково отримує 1 бал.
Завдання для першої команди
ПРЯМИЙ – ИЙ +О + КУТ + НИК
ЧИСЛО – ЛО + ЕЛЬ + НИК
РІВНЕ – Е + ЯНА – А +НЯНЯ – НЯ
ДОБУТИ – ТИ + ТОК
МНОЖЕННЯ – ЕННЯ + НИК
ЦИФЕРБЛАТ – ЕРБЛАТ + РА
Відповідь:прямокутник, чисельник,рівняння. Добуток, множник, цифра.
Завдання для другої команди
ТРАНС – С + СПОРТ + ИР
ЗМЕНШИТИ – ШИТИ + ШУКАТИ – КАТИ + ВАНЕ
ВІД +СОТНЯ – НЯ + ОК
МАСКА – КА + ШТАБ
ДІЛЕННЯ – НЯ + Е
ЧИСЕЛЬНИК – ЕЛЬНИК + ЛО
Відповідь:транспортир, зменшуване,відсоток, масштаб, ділене, число.
                            Конкурс для вболівальників «Хто швидше»
-       Пропонуємо розвязати задачі. Хто з вболівальників першим підніме руку і скаже правильну відповідь, той заробить для своєї команди 1 бал.
                     Друга естафета – «Чарівна паличка»
-       За моїм сигналом чарівної палички гравці по черзі дають відповіді на запитання, зробивши крок вперед. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
                         Завдання для  І команди
1.  Толя вищий за Петра, Петро вищий за Сашка, Дмитрик нижчий за Сашка.
      Хто з хлопчиків найвищий? (Толя)
2.  Маса кавуна 2 кг та ще  кавуна. Яка маса всього кавуна? (6 кг)
3.  Три курки за три дні знесли три яйця. Скільки курок знесуть 90 яєць за 90 днів?
                                                                                                                       (3 курки)
4.  На яке число треба помножити 23, щоб одержати 1?   ( )
5.  Я ввійшов у тролейбус і перерахував пасажирів, - їх було 17. Тролейбус рушив, потім зупинився. На першій зупинці ввійшли 6 чоловік, вийшли 2. На наступній увійшли10, ніхто не вийшов. Потім на зупинці ввійшли 8 чоловік, вийшли 3. На наступній зупинці вийшли 7 чоловік, а ввійшли 4. А потім на зупинці громадянин увійшов з цілою купою нових речей. Скільки було зупинок?   (5)
                                   Завдання для  ІІ команди
1.  Від полотна матерії довжиною 200 метрів кожний день  відрізали по 20 метрів.
Через скільки днів відрізали останній шматок? (Через 9 днів)
2.     Щука важить стільки, скільки важать 1 кг та півщуки. Яка маса щуки? (2 кг)
3.     У пастуха 100 овець. Усіх, крім 10, продали. Скільки овець залишилося у пастуха? (10 овець)
4.      На яке число треба поділити 2, щоб отримати 4?   (На 0,5)
5.     В одному селі жило 800 жінок. 3% жінок носили сережку в одному вусі, половина решти жінок у двох вухах, інші не носили сережок зовсім. Скільки всього сережок у жінок цього села? (800)
                             Для вболівальників завдання – «Чарівні ребуси»
Третя естафета -  «Математичний танець»
(а + в) + с =        = а + (в + с)
ав =                      = ва
(ав)с =                 = а(вс)
(а - в)с =              = ас – ас
х4х2 =                    = х6
4)2 =                   = х8
Кожному члену команди роздають одну частину рівності. Треба знайти учня, гравця іншої команди, який має іншу частину цієї рівності, і встигнути потанцювати під музику.
Для вболівальників завдання – танці сидячи (очима, руками, ногами, головами, язиками, всіма частинами  разом).
Четверта естафета з м’ячем
  Гра, хто більше знає математичних термінів.
 Дві команди стають одна напроти другої. Члени команди  по черзі називають  математичні  терміни і в цей час кидають м’яч гравцю іншої команди. Виграє та команда, яка закінчить гру.
Художній конкурс
Викликається по одному учаснику  з команди, дається віршований текст. Через 5 хвилин треба виразно прочитати цей вірш перед глядачами (можлива інсценізація командою).
.
Завдання для першої команди                      Завдання для другої команди

Хоч сідай та гірко плач –                                Першокласника Миколу
Не люблю отих задач!                                    Запитала тьотя Таня: 
Через них одні невдачі.                                 - Що ви вчили?
Ох! Замучили задачі.                                     - Додавання.

Чи підручники погані?                                  - То ти, Колю, мусиш знати,
Чи такий я безталанний?                                Як один до двох додати?
Та усіх я обдурю –                                          Розгубився першокласник –
В книжці відповідь знайду!                            Знічений такий, нещасний…

-Скільки чашок, скільки ложок –                 -Думай, синку, думай, любий, -
Це ж простеньке завдання.                             Мама гладить йому чуба.
Ти додав слонів до кішок.                              Брат говорить:
- Перемножив на коня.                                  - Це ж дрібниця –
                                                                      Сума двійки й одиниці.
- Дійсно. Не складна наука –                        -  Так, це зовсім небагато, -
Була б відповідь як слід –                                Утішає сина й тато!
Вийшло: дід молодший внука                         А Микола мовчки дума:
Аж на сорок дев’ять літ.                                 «Що ж воно таке за сума?»
                                                                       Тут, нарешті тьотя Таня
Типографські дві машини                                Ставить навідні питання: 
- Косять жито вісім днів.                                - Уяви, що у хлопчини
Проїжджають щохвилини                                Уже є два мандарини,
Три десятих поїздів.                                          А як дати ще одного –
                                                                       Скільки буде їх у нього?
- А до Марса – метрів триста.                       - Жодного, - сказав Микола,
Мудра в хлопця голова!                                   Озираючись довкола, -
Півхлопяти іде в місто,                                   Бо не знайдеться хлопяти,
З ним півмами. Ну й дива!                               Що не зможе їх умяти!


ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ГРИ
Дві команди добре грали,
Хоч без досвіду гравці.
Відповіді показали,
Що обидві – молодці!
Надаємо слово журі.
Журі оголошує результати гри, кількість балів, зароблених кожною командою.

Та показує рахунок,
Що одна з команд сильніша,
І з наук твердим гранітом
Впоралась вона спритніше.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ
       Інтелектуальна розминка    «Відгадай загадки з числами»

1.  Возом їхали два батьки і два сини. Скільки їх було?   (Троє: дід, син, онук.)
2.  Що важче — пуд пір'я чи пуд заліза?    (Однаково.)
3.  Шість ніг без копит, ходить, а не стукотить, літає, а не птиця, може догори
     ногами вчепиться.  (Комар.)
4.  Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?     (Дві.)                                                                   
5.  Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблу­ка. Всім дісталося по одному.
     Як вони їх поділили?   (Ділили баба, дочка й онука.)
6.  У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов
     мірошник з котом, скільки тепер стало ніг?  (Дві ноги мірошника.)
7.  В одному барильці два напої, нема кірочки, навіть дірочки. (Яйце.)
8.  Старий Свирид у лозі дере крупи на одній нозі.   (Свердло.)
9.  Хто трьома зубами сіно їсть?  (Вила.)
10.  Чотири вушка і два черевця.  (Подушка.)
11. Два стоять, два лежать, п'ятий ходить, шостий водить, сьомий
      пісеньку співає.    (Двері.)
12. Бігло два пси, позадирали носи.  (Полоззя в санях).

                         Математична вікторина
1.     Три різні числа спочатку додали, потім їх перемножили. Сума і добуток рівні. Які це числа? (1, 2, 3).
2.     Від куска матерії довжиною 200 м кожного дня відрізали по 20 м. Через скільки днів відрізали останній кусок? (через 9 днів)
3.     Одне число у 4 рази більше другого. Сума цих чисел 20. Знайти менше число. (4).
4.     Цеглина важить 2 кг і ще пів цеглини. Скільки важить уся цеглина? (4 кг)
5.     На озері ростуть лілії. Кожний день їх число подвоювалося, а на 20-й день заросло все озеро. На який день заросла половина озера? (на 19-й день)
6.     На уроці фізкультури учні стали в один ряд на відстані 1 м один від одного. Довжина ряду – 25 м.  Скільки було учнів? (26 учнів)
7.     Записано всі числа від 1 до 99. Скільки разів у записах зустрічається цифра 5? (20 разів)
8.     Назвати найбільше чотирицифрове число, сума цифр якого дорівнює 3. (3000).
9.     Додай два рівних числа. Яку частину суми становить кожний доданок? (1/2)
10.                      Скільки буде десятків, якщо один десяток помножити на один десяток?
11.                     Назвіть підряд п’ять днів тижня, не використовуючи назв днів і порядкових чисел. (позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
12.                     За який час можна найшвидше підсмажити 3 скибочки хліба на сковорідці, яка вміщує лише 2 скибочки, якщо на підсмаження однієї скибочки з одного боку потрібно 1 хв? (за 3 хв)

Вечір: Математичний калейдоскоп


1-й ведучий. До різних ми наук охочі,
                      Нехай ведуть нас до вершин.
                     Та зараз ми сказати хочем:
                    «Наш математиці уклін!»
Вітаю вас, друзі! Бачу, що багато тут зібралося чесного народу, і все це добірне товариство. Дуже приємно, що ви так шануєте математику, що дружно прийшли на наше свято. Ми сподіваємося, сьогоднішня зустріч буде пізнавальною, повчальною, цікавою.
2-й ведучий. Математика — наука молодих. Інакше бути не може. Заняття математикою — це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості.           (Р. Віккєр).
1-й ведучий. Хто в дитинстві займається математикою, той розвиває увагу, тренує мозок, волю, виховує в собі наполегливість і завзятість у досягненні мети. (А. Марушкевич).
2-й ведучий. Діапазон практичного застосування математики величезний! Яку б науку ви не вивчали, до якого б ВУЗу ви не вступали, в якій би галузі ви не працювали, всюди обов'язково потрібні математичні знання.
2-й ведучий. В чистому математику живе завжди художник, архітектор і навіть поет. (А. Припсгейм).
 1-й ведучий. Я сподіваюсь, що жоден з вас не залишиться сьогодні байдужим до цариці наук — математики, й що жоден з вас не скаже...
А мені математика — мука:
В ній немає жодної краси.
Це важка, нецікава наука,
В ній лиш символи й формул ліси.  
2-й ведучий. А розпочнемо ми з того, що перевіримо зараз наскільки ви нам довіряєте.
1-й ведучий. Перший наш конкурс так і називається «Вірю - не вірю». Цей конкурс для всіх присутніх в залі. Ваше завдання дати відповідь «вірю», чи «не вірю» на поставлене запитання. (Другий ведучий роздає призи)

1.Чи вірите ви, що Шарль Перро, автор «Червоної Шапочки», написав казку «Кохання   циркуля та лінійки»? (Так, така казка є)

2.Чи вірите ви, що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи?  (Так, один геометричний факт несе назву «Задача Наполеона»)

3.Чи вірите ви, що одна з кривих ліній називається «Локон Аньєзи», на честь першої в світі жінки-професора математики Марії Гаєтани Аньєзи? (Так, така крива є. Вона досліджена Марією Аньєзи)

4.Чи вірите ви, що Нобелівська премія не надається дослідженням в області математики, тому що жінка Нобеля втекла з математиком? (Так)

5.Чи вірите ви, що англійський математик Джеймс Джозеф Сільвестер написав сонет «Небесна муза», який присвятив першій російський жінці-математику Софії Ковалевській? (Так, такий сонет є)

6.Чи вірите ви, що О.С. Пушкін написав рядки «Вдохновение нужно в геометрии, как и в поэзии»? (Так)

7.Чи вірите ви, що в основі всіх сучасних підручників з геометрії лежать знамениті «Начала» Евкліда, написані в IV столітті до н.є.? (Так)

8.Чи вірите ви, що великий Евклід сказав царю Птоломею: «В геометрії немає царської дороги». (Так)

9. Чи вірите ви, що Піфагор брав участь в кулачних   боях   на   58   Олімпіаді,   яка   проходила   в 548 році до н.е.?
(Так, Він був чемпіоном з цього виду спорту і ви­борював цей титул ще на декількох олімпіадах)

10. Чи вірите ви, що відомий Фалес був вболівальником та помер на трибуні Олімпійського стадіону під час бою Піфагора? (Так. На 58 Олімпіаді)

11. Чи вірите ви, що є книга,  в якій міститься 370 різноманітних способів доведення теореми Піфагора, і в ній є доведення, запропоноване президентом США Джеймсом Гарфілдом?                — це 20-й президент США (березень — вересень 1881).
(Так. Ця книга була надрукована в 1940 р.)

12.Чи вірите ви, що англійська королева, коли прочитала казку Льюіса Керола «Алиса в стране чудес» так захопилася, що наказала доставити їй всі книжки чудового казкаря? (Так. Але була сильно розчарована, оскільки в усіх інших книгах містились лише математичні викладки та формули).

13.Чи вірите ви, що якщо кожен день по десять годин тільки переписувати праці Леонарда Ейлера, не вистачить і 75 років?     (Так. Зібрання його творів склали 75 великих томів. Про нього говорили, що він «обчислює так, як людина дихає»)

14. Чи вірите ви, що брати Грімм, автори казки «Бременські музиканти», написали казку «Чудові пригоди трикутника». (Ні)

15. Чи вірите ви, що на могилі Галілео Галілея – видатного астронома, фізика і математика – є напис: «Він зупинив Сонце і зрушив Землю»? (Ні. Такий напис на могилі М. Коперника).

(Виходить учень) 
Учень. Подумаєш, математика! Не таке вже й велике цабе. Без неї всі науки обходяться. І чому її називають «царицею наук»? Ніяк не зрозумію! Може ти мені поясниш?
1-й ведучий.  Якщо ти хочеш досягнути у житті своїх вершин,
                      Математику збагнути мусиш тонко, до глибин.
                      Якщо хочеш бізнесменом після школи, друже, стати,
                      Аксіоми й теореми мусиш добре пам’ятати.
                       Не махай на все рукою, не лінуйся, а учись!
                       Бо чого навчишся в школі, знадобиться ще колись!
Учень. Ой, ой, ой. Уже побіг вчити математику! Звучало гарно, але не переконливо. Яка суха ця наука! І, на мою думку, майже нікому не потрібна, а в магазині нехай продавець рахує.
2-й ведучий. Це математика – суха та непотрібна?! Ти думаєш, що говориш? Без знання математики не можна зрозуміти ні основ сучасної техніки, ні того, як учені вивчають природні та соціальні явища. Недарма Песталоцці стверджував, що лічба і обчислення – основа порядку в голові.
Учень. Це ще в якій голові? У моїй голові починається сумбур, як тільки я починаю займатися математикою.
І тії рівняння у грудях печуть
Ікс, ігрек від мене ніяк не втечуть,
Лиш очі зімкнуться, як бачу задачу,
Теорема Піфагора наді мною плаче...
Якби воля впливова моя була –
Математика у школі ніде б не була.
1-й ведучий.  Бачу, ти зовсім не розумієш ні краси, ні призначення цієї науки. Спробуємо переконати, що математику у школі сумлінно вчити треба. Адже без неї жодна наука не обходиться.

2-й ведучий. Друзі, ви допоможете нам? Для наступного конкурсу ми запрошуємо всіх бажаючих вийти до нас. Проведемо гру, що називається «Ой, не можу». Для перемоги в цій грі треба бути уважним і знати математику в обсязі початкової школи. (Учні виходять, стають в одну шеренгу).
1-й ведучий. Учасники гри повинні по черзі називати числа натурального ряду за винятком тих, які або діляться на 3, або містять цифру 3. Замість цих чисел треба говорити: «Ой, не можу».
2-й ведучий. Наприклад, Один! Два! Ой, не можу! Чотири! Пять! Ой, не можу! І так далі.
1-й ведучий. Хто помилився, той вибуває. Так триватиме доти, поки не залишиться один учасник.     (Проходить конкурс)

1-й ведучий. У нашій школі діти із задоволенням вивчають різні мови, серед них основна англійська мова. Тому навіть математичний захід не може обійтися без англійської мови.
2-й ведучий. Послухайте невеличкий вірш англійською мовою. Здійснивши нескладні підрахунки, дайте відповідь, який математичний зміст вірша.
                                See I have a rhyme assisting
                                My feeble brain, its tasks ofttimes resisting.

1-й ведучий. Щоб дати можливість вам трішки подумати, у нас   музична перерва.___________________________________
2-й ведучий. Отже, хто як вважає, який математичний зміст цього вірша. ( Ще раз зачитуєш вірш, слухаєте відповіді і тоді вже правильна відповідь).
1-й ведучий. Насправді все досить просто. Підрахувавши кількість букв у кожному слові, одержимо наближене значення числа .  (3,141592653589).
2-й ведучий. Вивчають у нас не лише англійську мову, а й німецьку мову. У Генріха Гейне є вірш «Лореляй». А чи знаєте ви, що цей вірш так сподобався одному математику, що він під його впливом написав вірш з математичним змістом? Прослухайте уривок з цього вірша, і скажіть, якому математичному факту його присвячено.      ... Она царит на квадратах
                         И песню поет она:
                         Та песня влечет куда-то –
                         Геметров древних волна...
(Учні відповідають)
1-й ведучий. Так, це теорема Піфагора. А написав цей вірш Макс Вебер. Ми сподіваємося, що у вас виникло бажання знайти і прочитати цей вірш повністю, можливо, навіть в оригіналі.
2-й ведучий. А які прекрасні поезії подарували людству Тарас Шевченко, Олександр Пушкін, Сергій Єсенін та багато-багато інших поетів! Їхні твори перекладено багатьма мовами світу. Ми пропонуємо вам послухати переклад їх поезій на мову математичну!
Тарас Шевченко   „ Садок вишневий коло хати,
                             Хрущі над вишнями гудуть,
                             Плугатарі з плугами йдуть,
                             Співають ідучи дівчата,
                             А матері вечерять ждуть. ”
1-й ведучий.  13 9 48
                      15 8 43
                      512 38
                      16 30 23
2-й ведучий. Олександр Пушкін.  „ Я помню чудное мгновенье:
                                                     Передо мной явилась ты,
                                                     Как мимолетное виденье,
                                                     Как гений чистой красоты. ”
1-й ведучий.  17 30 48
                      140 10 01
                      126 138
                      140 3 501

2-й ведучий. А зараз ми пропонуємо продовжити поезію чисел і запрошуємо 10 учасників для проведення наступного конкурсу.
      (Виходять учасники, їм на груди і на спину прикріплюємо різні цифри, вони мають знати, які в них цифри).
1-й ведучий.  Ваше завдання швидко скласти із цифр задане число. Учасник з цифрою, яка останньою зайняла свою позицію вибуває.
2-й ведучий. Завдання зрозуміло? Тож починаємо.  3 567 674 891.
(Проходить конкурс)
1-й ведучий.  А у нас знову музична перерва_____________________________

1-й ведучий. Чи знаєте ви, що квітку гортензію назвали на честь Гортензії Лепот, відомої обчислювальниці, що складала математичні таблиці? Вона привезла цю квітку з Індії.
2-й ведучий.Чи знаєте ви, що Франсуа Вієта майже було відправлено на вогнище за те, що йому пощастило розшифрувати таємне листування іспанського уряду з командуванням своїх військ? Іспанці вважали, що розкриття їхнього шифру людському розуму не під силу і Вієтові допомагав сам Сатана.
1-й ведучий.  Чи знаєте ви, що аристократи-театрали просили французького короля нагородити Рене Декарта, який першим запропонував метод нумерації крісел по рядах і місцях? Але король відповів: «Так, те, що винайшов Декарт, - чудово і гідно нагороди, але дати її філософу?! Ні, це вже занадто!»
2-й ведучий. Чи знаєте ви, що теорему Піфагора називали «ослячим мостом»? Учнів, що запам'ятовували теорему без розуміння, називали віслюками, оскільки вони не могли перейти через міст - теорему Піфагора.
1-й ведучий. Чи знаєте ви, що одна з мов програмування називається Ада на честь Ади Лавлейс, однієї з перших програмісток, яка працювала з математичними машинами і була дочкою відомого англійського поета Джорджа Байрона?

2-й ведучий. Ми впевнені, що ви знаєте багато чого іншого. Тому запрошуємо всіх бажаючих на наступний конкурс.          (Учні виходять, стають в шеренгу)
1-й ведучий. Ваше завдання назвати найбільшу кількість прислів’їв, приказок, дотепних висловів, кожне з яких має містити числа, математичні терміни тощо.
2-й ведучий. Наприклад,  Одна рука вузла не завяже.
                                        Сім раз відмір – один раз відріж.
                                        Хвалькові – ціна три копійки.
                                        У семи няньок дитя без ока.
 (Проходить конкурс)
1-й ведучий. Що тут скажеш, молодці! Заслужена музична перерва______________

1-й ведучий. Ну от і все. Потрібно нам прощатися.
2-й ведучий    Проникаючи в зоряні далі,
                          В таємниці земної кори,
                         Математика всіх закликає:
                        Ти міркуй, фантазуй і твори!
2-й ведучий.  Бажаєм всім присутнім успіхів, удачі,
                     Приходьте на уроки, розв’язуйте задачі!
                     Бажаємо вам знову тут зібратися,
                     Щоб з математикою поспілкуватися!



Немає коментарів:

Дописати коментар